Onze visie op filmmaken
Menselijkheid is eigenlijk de key ingredient die wij aan onze filmproducties mee willen geven.
Er zijn zoveel verschillende soorten films en video’s in omloop. Daarom zijn we op zoek naar authentieke verhalen. We willen echte verhalen horen van echte mensen.
Want iedereen heeft zijn eigen verhaal te vertellen. Hoe ben je hier gekomen? Wat motiveert jou om te doen wat je doet?
En dat maakt een verhaal interessant en menselijk, in plaats van het ‘standaard’ verhaal wat bij meerdere bedrijven toepasbaar kan zijn.
Juist dan komt een verhaal binnen en juist dan wordt een boodschap onthouden.
Deze mindset gebruiken we tijdens onze interviews, maar ook tijdens het schrijven van onze scripts.
Onze visie in vergelijking met een speelfilm
Tijdens een speelfilm maak je kennis met het hoofdkarakter en gedurende de film leer je deze persoon kennen en begrijp je waarom hij/zij op een bepaalde manier handeld. Zo leef je steeds meer mee.
Op die manier willen wij ook ons publiek een boodschap meegeven. Dat het publiek begrijpt dat het niet alleen gaat om feiten en cijfers (want dat zou eventueel ook te lezen kunnen zijn in een presentatie of website). Het gaat over de motivatie van degene die de boodschap brengt, want dan kunnen we begrijpen waarom bepaalde keuzes worden gemaakt.
En als we de boodschap begrijpen, dan onthouden we deze beter.
Films waarin we ons verbonden voelen met de hoofdpersonage blijven beter in onze herinnering dan films met enkel de informatieve kant, zoals facts and figures.
Mogelijkheden
Deze benadering van film is op diverse concepten toepasbaar.
Zo hebben we voor DSM een recruitment film gemaakt met ‘authenticiteit’ als leidraad. “Wij zoeken mensen die zich willen identificeren met ons hoofdkarakter”.
Voor Wiltec hebben we een veiligheidsfilm gemaakt; daar draait het om de mensen die veilig hun werk kunnen uitvoeren. De mens staat voorop.
Ook hebben we voor Wereldhave een strategie film in documentaire stijl gedraaid om op zoek te gaan naar het verhaal achter deze keuze. “Waarom gaan we een andere koers varen?”.